Jak stworzyć sklep internetowy?
Poznaj zalety e-commerce i dowiedz się jak zautomatyzować sprzedaż dzięki systemowi Odoo.

Rozwój E-commerce, czyli handlu internetowego nabiera rozpędu. W 2020 roku sprzedaż internetowa stanowiła około 16-17% globalnej sprzedaży detalicznej, a prognozy przewidują jej dalszy wzrost. Czy warto zatem zainteresować się tym tematem i założyć sklep internetowy? Jeśli tak, to jak to zrobić?

Czym jest e-commerce?

E-commerce  to, w największym uproszczeniu wszelkiego rodzaju transakcje wykonane za pośrednictwem Internetu. Obejmuje więc ona sprzedaż towarów i usług, których zamówienie, płatność oraz (w większości przypadków) dostawa odbywa się bez bezpośredniego spotkania sprzedawcy z nabywcą. Dziś, patrząc z perspektywy konsumenta,  nie wyobrażamy sobie życia bez możliwości prostego i szybkiego zamówienia upragnionego towaru lub usługi w Internecie. Zainteresowanie e-commerce jest ogromne. Może być to jedna ze wskazówek dla przedsiębiorców, którzy dalej zwlekają  z otworzeniem się na działalność internetową. 

Wzrost znaczenia e-commerce

Według raportu przygotowanego przez 300research sprzedaż internetowa w 2020 roku wynosiła około 16% globalnej sprzedaży detalicznej. W Polsce, z kolei, odnotowano 30% wzrost obrotów w tym samym obszarze. Na ów wzrosty bez wątpienia wpłynęła pandemia COVID-19 w 2020 roku. Największy skok, natomiast odnotowała sprzedaż żywność. Ograniczenie możliwości korzystania ze stacjonarnych sklepów oraz zamknięcie restauracji w tymże roku doprowadziło do globalnego wzrostu zakupów towarów spożywczych przez Internet o 25%.

Warto zaznaczyć, że nie będzie to krótkotrwały trend. Częstsze korzystanie z usług e-commerce również po pandemii  deklaruje dwóch na trzech Europejczyków, a przecież to nie pandemia zapoczątkowała rozwój sprzedaży internetowej. Rosnąca popularność sprzedaży internetowej była nieunikniona. Powstała ona wraz z nadejściem 3 rewolucji przemysłowej (informatycznej) i sięga lat 80 XX wieku. Trend ten podtrzyma również cały czas rozwijająca się rewolucja 4.0, która zapoczątkowała istnienie e-commerce w takiej formie, w jakiej znamy ją teraz. 

Czy warto sprzedawać w Internecie?

Sprzedaż w Internecie ma wielki potencjał, który przy odpowiednim wykorzystaniu przyniesie przedsiębiorstwu wiele korzyści. E-commerce może być to zarówno znakomitym uzupełnieniem dotychczasowej działalności sklepu stacjonarnego lub całkiem niezależną działalność jedynie online. 

Zalety e-commerce

Sprzedaż w sklepie będącym niezależnym podmiotem działającym jedynie w sieci pozwala przede wszystkim na:

    Sprzedaż niemalże na całym świecie

Zamawiając produkt, jedyną rzeczą która może ograniczyć klienta jest dostawa.  Mając to na uwadze warto nawiązać współpracę z dobrą firmą kurierską, która      dostarczy towar w całości w wyznaczone miejsce. Dzięki temu rozszerzymy obszar sprzedaży, a także grupę docelową klientów.

    Zautomatyzowanie procesu obsługi klienta

Jest to jedna z większych zalet e-commerce (więcej o niej w akapicie “Narzędzia do sprzedaży w Internecie). Prowadząc sklep internetowy warto zastanowić się nad wdrożeniem systemu ERP, dzięki któremu można sprawnie prowadzić wszystkie działania związane z CRM (zarządzanie relacjami z klientem), księgować wpłaty i zarządzać magazynem. Po stronie prowadzącego sklep pozostaje jedynie pakowanie i wysyłanie paczek, co przy dobrej organizacji również da się do pewnego stopnia zautomatyzować.

    Oszczędności 

Czyli bezpośredni efekt automatyzacji, która pozbawia potrzeby zatrudniania dużej  kadry. Prowadząc sklep internetowy nie potrzebujemy również wynajmować  drogich lokali. W ostateczności wystarczy magazyn, w którym można  przechowywać towary. Jednak w przypadku dropshippingu przedsiębiorca może    całkowicie zaoszczędzić na lokalu, prowadząc jedynie stronę internetową. 

    Personalizowanie oferty 

Prowadząc sklep internetowy warto dać możliwość personalizowania oferty. Bynajmniej nie chodzi tu jedynie o wybranie liczby zamawianych produktów, czy też kuriera. W zależności od prowadzonej branży warto dać klientom wybór konfiguracji produktów (np. koloru, rozmiaru, dodatkowych akcesoriów). Uatrakcyjni to ofertę i zachęci klientów do skorzystania z niej. 

    Oferowanie dużej palety produktów 

Brak stacjonarnego sklepu to również brak ograniczeń w przestrzeni, a co za tym idzie - więcej miejsca na produkty. Szeroki zakres oferowanych produktów, to z kolei więcej zainteresowanych klientów. 

Jednak myśląc o e-commerce nie musimy się ograniczać jedynie do internetowego kanału sprzedaży. Bowiem coraz większą popularnością cieszy się również sprzedaż wielokanałowa.

Sprzedaż internetowa jako uzupełnienie stacjonarnej

Jeśli już teraz prowadzimy sprzedaż w sklepie stacjonarnym i myślimy o dotarciu do nowych klientów warto pomyśleć o otwarciu drugiego kanału sprzedaży - w Internecie.  Sklep internetowy będzie idealnym uzupełnieniem naszej działalności, bowiem jak wynika z raportu firmy EY, aż 57% Polaków robi zakupy w sposób stacjonarny oraz online - łączy więc oba te sposoby. Taka sprzedaż produktów pozwala między innymi na:

    Umocnienie swojej pozycji na rynku 

Dzięki prowadzeniu e-commerce twoja marka zyska wizerunek nowoczesnej, ułatwia również dostęp klientom do Twojej ofert, co w efekcie pomoże w umocnieniu się marki na rynku . 

    Zyskanie nowych klientów

Marketing w sprzedaży stacjonarnej sprowadza się do tradycyjnych technik reklamy, co w obecnych czasach ogranicza możliwości promocji sklepu.  E-commerce niweluje te bariery i pozwala na wypromowanie zarówno sklepu stacjonarnego, jak i internetowego, co będzie skutkować napływem nowych klientów.

    Poszerzenie obszaru sprzedaży

Sprzedaż stacjonarna jest zdecydowanie ograniczona przez miejsce, w którym się znajduje. Nawet jeśli klient dowie się o twojej ofercie, to może mieć problemy z dotarciem do Twojego sklepu. Działalność w Internecie nie jest ograniczona przestrzenią i dzięki niej, Twój sklep z lokalnego może stać się sklepem o zasięgu ogólnopolski.

    Możliwość poszerzenia oferty sklepu stacjonarnego 

Klient pyta o produkt, którego nie masz na stenie w sklepie, lecz znajduje się w magazynie? Nie ma problemu. Nie każdy towar musi przecież być przecież na stanie w sklepie stacjonarnym. Klient natomiast może zamówić produkt, który do jego rąk trafi wprost z magazynu.

Połączenie procesu obsługi klienta stacjonarnej z online 

Połączenie procesu obsługi klienta w sklepie online oraz stacjonarnym daje wiele możliwość zarówno podczas sprzedaży, jak i obsługi posprzedażowej. 

  1. Przede wszystkim klient szukający produktu, może obejrzeć produkt w sklepie i  później zakupić go przez Internet z dostawą do domu.

  2. Może również odebrać wcześniej zamówiony produkt w Internecie w sklepie stacjonarnym.

  3. Połączenie działań stacjonarnych z online może również pomóc w obsłudze gwarancyjnej. Klient kupujący w sklepie stacjonarnym może złożyć gwarancję przez Internet i odwrotnie.

Jest to jedynie kilka przykładowych korzyści, które może dać otwarcie się na działalność internetową. Wiele również zależy od kreatywność przedsiębiorcy. Jednak do realizacji nowych pomysłów przydadzą się również narzędzia, które wraz z nastaniem rewolucji cyfrowej (4.0) dostaliśmy w swoje ręce.

Narzędzia do prowadzenia sprzedaży w internecie - wszystko znajdziesz w Odoo

Wiele z nich zawiera Odoo, w dużym skrócie Odoo jest zintegrowanym systemem ERP do zarządzania firmą. System ten posiada wiele modułów, dzięki którym możesz zarządzać wszystkimi obszarami prowadzonej działalności, począwszy od strony internetowej, aż po obszary związane z logistyką i zarządzaniem magazynem. Myśląc o e-commerce najbardziej nas będzie interesowały jednak następujące moduły:

    Strona internetowa wraz z sklepem

Odoo umożliwia stworzenie strony internetowej oraz prowadzenia przez nią sklepu internetowego. Strona jest w łatwy sposób edytowalna i posiada w bazie wiele gotowych szablonów. Jest także zsynchronizowana z innymi modułami, dzięki czemu klient kupujący w sklepie będzie automatycznie rejestrowany między innymi w CRMie. 

    CRM

CRM jest systemem narzędzi oraz procedur przydatnych w zarządzaniu relacjami z klientami. Dla przedsiębiorcy działającego w internecie (ale także  stacjonarnie) jest to jedno jedno z najważniejszych narzędzi w prowadzeniu działalności. Pozwala między innymi na przechowywanie danych klientów sklepu, prowadzenie ewidencji konwersacji z klientami, typowanie odpowiednich grup docelowych oraz dobieranie kampanii marketingowych specjalnie do nich. 

    Prowadzenia księgowości 

Sprzedając towar klientowi system Odoo automatycznie wystawi dla niego fakturę. Ułatwi także wystawianie ofert, które wraz ze wspomnianymi przed chwilą fakturami odpowiednio skataloguje. 

    E- mail marketing

Według wielu ekspertów specjalizujących się w e-commerce oraz marketingu internetowym, e-mail marketing jest podstawą do pozyskiwania oraz utrzymywania relacji z klientami. Specjalny moduł, natomiast pomoże w prowadzeniu regularnego i spersonalizowanego e-mail marketingu, który skutkować będzie powrotem klientów do sklepu.  

    Integracja z systemami płatności online

Jednym z najbardziej kluczowych etapów procesu sprzedaży jest płatność. Okazuje się, że jest to również najmniej przyjemny etap dla klienta (cóż, nikt nie lubi wydawać pieniędzy) - warto więc go mu ułatwić. Według 54% badanych użytkowników sklepów internetowych łatwa płatność za zakupiony produkt jest najistotniejszym czynnikiem na powodzenie transakcji. Odoo natomiast pozwala na integrację z wieloma systemami płatności (paypal, Ogone, Adyen, Buckaroo, Authorize.net oraz SPIS Worldline), dzięki czemu dla klienta będzie to proces łatwy i przyjemny. 

Jak założyć sklep internetowy? 

Założenie sklepu internetowego za pomocą Odoo jest mniej skomplikowane, niż może się wydawać, wystarczy jedynie wdrożyć w swojej firmie system Odoo, którego sklep internetowy jest częścią.

Jeśli chciałbyś oddać tę prace w ręce specjalistów, tak się składa, że nasza firma od dwóch lat  pomaga przedsiębiorcom znajdować rozwiązania odnośnie systemów ERP oraz ich działalności w Internecie. 

Oferujemy darmowe, niezobowiązujące konsultacje konsultacje, podczas których  sprecyzujemy twoje potrzeby odnośnie systemu Odo. Dzięki nim będziemy mogli przedstawić najlepsze rozwiązanie dla Twojego istniejącego lub przyszłego sklepu internetowego, w którym będziesz mógł oferować najlepszej jakości usługi e-commerce. 

E-commerce dla Twojej firmy?

Zapisz się na bezpłatną konsultację, podczas której pomożemy dobrać Ci najlepsze rozwiązanie i odpowiemy na Twoje pytania!

Kolejny wpis już wkrótce na naszym blogu!
Właśnie nad nim pracujemy.