Jak tworzyć kursy online?
Dowiedz się jakie możliwości daje e-learning i poznaj platformę szkoleniową Odoo.

Rosnąca popularność kursów online to trend, który możemy zaobserwować na przestrzeni kilku ostatnich lat. Dla współczesnego pokolenia nauka z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych umieszczonych w sieci stała się atrakcyjną możliwością rozwoju.  Dla ich twórców, natomiast, dodatkowym źródłem przychodu, które w czasach pandemii może być jedynym ratunkiem dla firm w niemal każdej branży.

Dlaczego warto zainteresować się tworzeniem e-learningu i od czego zacząć?

Czym jest e-learning?

E-learning jest  formą zdalnego nauczania, które pozwala na naukę z pomocą różnych urządzeń elektronicznych, takich jak smartfony, komputery czy tablety. Może on być wykorzystany jako  uzupełnienie tradycyjnego nauczania - czyli blendedlearning lub przy tworzeniu całkiem niezależnego kursu, stworzonego w pełni online.

Kursy online, które znajdziemy w internecie mogą być prowadzone w formie live lub w formie przygotowanych wcześniej  materiałów, do których wykupujemy stały lub czasowy dostęp. Decydując się na wykupienie kursu nie odbywającego się na żywo uniezależniamy się nie tylko od miejsca, ale również czasu, który przeznaczymy na naukę. Otrzymujemy także materiały, do których w każdej chwili możemy wrócić.Trzeba jednak pamiętać, o sporej wadzie tego sposobu nauki- braku stałego dostępu do szkoleniowca, który rozwiałby nasze ewentualne wątpliwości. Twórcy kursów rozwiązują ten problem na różne sposoby, dając możliwość napisania maila, zadzwonienia na infolinię lub umówienia się na konsultacje, co w większości przypadków powinno wystarczyć.  

Myśląc o e-learningu warto wyjść spoza pewnego schematu myślenia. Wiele osób, bowiem, wiąże go głównie ze szkołą, jako substytut korepetycji lub dodatkowych zajęć. Otóż, jak rzekł by jeden z polskich YouTuberów:  “nic bardziej mylnego”. Kursy online mogą dotykać różnych obszarów oraz tematów. Coraz bardziej popularne stają się kursy dające wiedzę potrzebną na ścieżce zawodowej. Korzystając z odpowiednich materiałów bez problemu możemy nauczyć się więc na przykład podstaw programowania. Jest to zatem ciekawe rozwiązanie dla osób szukających innych sposobów zdobywania wiedzy niż studia.

E-learning bez wątpienia daje ogromne możliwości. Mając w dłoni smartfon, mamy również całą zgromadzoną przez ludzkość wiedzę. Trzeba jedynie mieć czas i chęci, aby z niej skorzystać. Warto również znaleźć odpowiedniego i doświadczonego nauczyciela, który nie wprowadzi nas w błąd. Kto zaś lepiej zna się na swoim fachu i jest bardziej doświadczony niż firmy działające w swojej branży?

Dlaczego warto tworzyć e-learning jako firma?

E-learning, mimo swojej obiektywnie krótkiej historii ma już za sobą kilka metamorfoz.  Początki kursów online związane są z profesjonalnymi kursami tworzonymi przez technologicznych gigantów (często jeszcze na płytach CD), którzy już na przełomie wieków  zauważyli w nich pewien potencjał. Wraz z rozwojem technologii i rewolucją 4.0  zaczęła rosnąć popularność platform e-learningowych, dzięki którym osoby prywatne mogły stworzyć swój własny kurs i udostępnić go innym użytkownikom. Popularność tego sposobu tworzenia trwa aż do dziś, lecz od kilku lat widać również  trend, który zainteresuje także firmy z małego i średniego sektora. 

Tworzenie e-learningu stało się, bowiem, doskonałym sposobem marketingu firmy oraz źródłem dochodu pasywnego na lata. Dzięki niemu przedsiębiorstwo zyskuje oblicze nowoczesnego oraz pamiętającego o CSR, które odgrywa coraz większą rolę w wyścigu o klienta. Co więcej, ów kursy nie muszą dotyczyć jedynie (co prawda mającej popyt, ale jednak oklepanej) tematyki technologii; obsługi specjalistycznych programów czy kursu programowania. Warto w tym miejscu pomyśleć o mniej oczekiwanych rozwiązaniach: firma ogrodnicza może przykładowo stworzyć kurs dbania o rośliny ogrodowe, a sklep sprzedający zdrową żywność - kurs gotowania zdrowych potraw.

Jak widać e-learningu jest otwarty na niemal każdą branżę, a przedsiębiorców ogranicza jedynie wyobraźnia. Do pewnego czasu barierą, która mogła stać na drodze decyzji o stworzeniu kursu było również pewnego rodzaju wykluczenie technologiczne, jednak wraz z rozwojem technologii firmy dostały kilka ciekawych rozwiązań tego problemu.

Korzystanie z usług komercyjnych platform e-learning

Po pierwsze firma chcąca stworzyć własny kurs online może skorzystać z pomocy dużych platform, o których wspomniałem wcześniej. Najpopularniejsze z nich to (udemy, teachable czy WizIQ). Umożliwiają one udostępnienie swoich materiałów, dzięki czemu przedsiębiorstwo pozbywa się problemu tworzenia od podstaw własnej platformy. Może również w łatwy sposób, opłacając czasowe, wyższe pozycjonowanie wypromować swój kurs. To rozwiązanie ma jednak swoje wady. Przede wszystkim publikowanie kursu na tego typu platformach nie jest całkowicie darmowe. Najczęstszym sposobem opłaty jest marża od każdego użytkownika, który skorzystał z naszego kursu. Ten sposób publikacji kursu może również pełnić gorsze funkcje marketingowe. Kursy udostępniane na komercyjnej platformie może zacząć się kojarzyć nie z naszą firmą, lecz z ów platformą. Nie możemy  więc wykorzystać możliwości lepszego pozycjonowania strony firmy i ocieplić wizerunku marki.

Stworzenie własnej platformy e-learningowej

Drugim rozwiązaniem może być wdrożenie własnej platformy e-learningowej. Może być ona jedną z zakładek na stronie firmy, lub osobną witryną. Ten sposób ma szereg długoterminowych zalet, które w umiejętny sposób można wykorzystać nie tylko do zarabiania na kursach ale także do działań marketingowych. 

Tworząc kurs połączony ze stroną bezpośrednio łączymy go z  marką, którą budujemy. Tworzymy w ten sposób kolejny kanał dotarcia do klientów oraz otwieramy się na nowe grupy. Pokazując klientom, że w naszej ofercie mamy kursy internetowe kreujemy się na nowoczesne, odpowiedzialne społecznie przedsiębiorstwo - co zdecydowanie  ociepla wizerunek marki. Warto w tym miejscu zadbać również  o dobry marketing internetowy. Przede wszystkim o SEO (Search Engine Optimization), które będzie kluczowym czynnikiem, jeśli będzie chcieli dotrzeć z naszym kursem do potencjalnych klientów. 

Tworzone przez firmę kursy mogą być osobnym produktem, lub produktem komplementarnym do wcześniej oferowanych. Budując dodatkowe, alternatywne źródło przychodów zabezpieczamy również  firmę na czasy kryzysu, co szczególnie przydatne okazało się podczas pandemiii koronawirusa oraz obostrzeń z nim związanych. 


    Zalety:

  • Umacniamy pozycję marki

  • Tworzymy nowy kanał dotarcia do klienta

  • Mamy możliwość wypromowania go za pomocą zaplanowanego marketingu internetowego 

  • Alternatywne źródło przychodów

    Wady:

  • Potrzeba wdrożenia platformy

  • Możliwe wysokie koszty utrzymania

Jak widać, tworzenie kursów na własnej platformie również ma wiele zalet. Jak jednak zaprojektować i wdrożyć własną stronę z kursami? Oto kolejna bariera, którą wiele osób może nie przeskoczyć. Rozwiązanie, natomiast, może być prostsze niż nam się wydaje.

Platforma e-learningowa Odoo

W postawieniu własnej platformy e-learningowej może nam, bowiem, pomóc system Odoo. W dużym skrócie Odoo jest zintegrowanym systemem ERP do zarządzania firmą z którego korzysta aż 5 milionów użytkowników. System ten posiada wiele modułów, dzięki którym możesz zarządzać wszystkimi obszarami prowadzonej działalności, począwszy od prowadzenia strony internetowej, księgowości, sprzedaży, CRMu, aż po zarządzanie magazynem i produkcją. 

Myśląc o tworzeniu e-learningu  najbardziej interesuje nas jednak jedna z funkcjonalności pozwalająca na stworzenie własnej platformy do sprzedaży i dystrybucji kursów online. Daje ona możliwość:

    Tworzenia wielu kursów:

wdrażając jednorazowo platformę, bez dodatkowych opłat możesz tworzyć tyle kursów, na ile wystarczy Ci pomysłów i wiedzy. 

    Dodawania materiałów:

e-learning kojarzy się przede wszystkim z nauką w ciekawy, innowacyjny sposób. Moduł e-learningowy umożliwia dodawanie materiałów, takich jak: filmy, dokumenty, infografiki czy też linków do zewnętrznych stron, na których można znaleźć więcej informacji.

    Sprawdzania wiedzy: 

przekazywanie wiedzy za pomocą ciekawych materiałów to jedno. Jednak według najnowszych badań, w celu efektywniejszej nauki warto na każdym kolejnym etapie kontrolować postęp, którego się dokonało. Moduł Odoo daje taką możliwość, dzięki funkcji tworzenia quizów i testów sprawdzających uczestników naszych kursów oraz określeniu minimalnego wyniku z testu oraz ilości prób zaliczenia.

    Interakcji z kursantami:

komunikacja to podstawa, szczególnie, kiedy mowa o edukacji. Kursy na platformie Odoo dają więc możliwość zostawiania komentarzy przez kursantów oraz wysyłania wiadomości dzięki funkcji czatu. W ten sposób klienci korzystający z e-learningu nie pozostaną z wątpliwościami.

    Ustawienia systemu wynagradzania:

Jeśli zależy wam na aktywności uczestników kursów możecie ich za nią wynagradzać. System daje możliwość przyznawania punktów za zostawianie komentarzy lub ocenianie kursów, co odbije się również na ich popularności. 

    Grywalizacja w trakcie nauki: 

sprawienie, że nauka to nie przykry obowiązek, ale dobra zabawa to podstawa. Dzięki funkcji dodania możliwości zdobywania punktów oraz wyższego levelu uczestnicy kursów dostaną dodatkową porcję motywacji do nauki. 

A to nie wszystkie możliwości, które daje korzystanie z modułu e-learningowego Odoo. Ponieważ system ten jest oparty na open-source, bardzo dużo elementów można w nim skonfigurować oraz spersonalizować do potrzeb użytkownika. Nie jest również trudny do wdrożenia w twojej firmie.

Darmowe konsultacje

Jeśli interesujesz się tematem tworzenia e-learningu i chciałbyś wdrożyć własną platformę z kursami online skontaktuj się z nami. Od dwóch lat nasza firma pomaga przedsiębiorcom znajdować rozwiązania odnośnie systemów ERP oraz ich działalności w internecie. 

Oferujemy darmowe, niezobowiązujące  konsultacje, podczas których sprecyzujemy twoje potrzeby odnośnie systemu Odo. Dzięki nim będziemy mogli przedstawić najlepsze rozwiązanie dla Twojej przyszłej platformy e-learningowej oraz Twojego biznesu. W wyniku czego, będziesz mógł oferować swoim klientom całkiem nową jakość nauki i rozwoju.

E-learning dla Twojej firmy?

Zapisz się na bezpłatną konsultację, podczas której pomożemy dobrać Ci najlepsze rozwiązanie i odpowiemy na Twoje pytania!

Jak stworzyć sklep internetowy?
Poznaj zalety e-commerce i dowiedz się jak zautomatyzować sprzedaż dzięki systemowi Odoo.